Forfattere:
Heidi Karina Schiøtz
Anina Academy
2021
ISBN-13: 9788797266809
ISBN-10: 8797266809
Hvor / hvordan får jeg fat på bogen?
Du kan købe den som almindelig bog her:
https://www.bog-ide.dk/
Eller lånes på biblioteket: Søg, find og lån fra alle Danmarks biblioteker
Emner:
Anmeldelse:
Hurtige Hjerner blev udgivet i 2021, og er dermed en af det nyeste bøger på om emnet på det danske marked. Heidi Karina Schiøtz, som har skrevet bogen, er privatpraktiserende psykolog, og du kan se hendes hjemmeside her.
Bogen om de hurtige hjerner er skrevet primært til forældre. Men bogen kan i følge pålidelig kilde også anbefales unge. Flere unge har allerede haft glæde af at læse bogen, og kan genkende beskrivelserne i forskellige cases.
Hurtige Hjerner er skrevet med hjertet. Som jeg læser den, er bogens primære formål at tænke på det hele menneske. Den giver et modspil til de fleste af de andre bøger, der er udgivet om emnet på dansk. Da disse bøger primært har været skrevet til lærere og andre fagprofessionelle, og har handlet om uddannelse.
I bogen gennemgår Heidi Karina Schiøtz kendetegn på begavelse – dog ikke kun som en tjekliste, men også men hendes opfattelse af forklaringer til de forskellige kendetegn. Bogen beskriver intelligens som netop værende noget, der omfatter det hele menneske. Den uddyber to sider af det at have en hurtig hjerne. Således opdelt i den traditionelle intelligensopfattelse, tænkningen (i bogen kaldet ”den maskuline side) og så evnen til at sanse og føle mere intenst (i bogen kaldet ”den feminine side”).
Bogen har klart noget nytænkning med især i sine sidste kapitler. Det er kapitlerne ”Støtte til en hurtig hjerne” og ”Typiske spørgsmål og udfordringer”. Blandt andet gennengåes metoderne NARM, Neuro Affective Relations Model af Dr. Laurence Heller samt AI: Appreciative Inquiry. Disse to metoder bruger forfatteren også i sin daglige praksis.
Endvidere er bogens sidste kapitel ”Dansk ramme om hurtige hjerner” dejlig ligefrem. Her fra bmsf.dk støtter vi fuldt op om bogens beskrivelser.
I bogens kapitel tre beskrives en case om en højt begavet ung pige. Hendes intense personlighed bliver kritiseret så voldsomt, hun aldrig får muligheden for at udvikle sin personlighed. Da denne beskrivelse desværre ræsonnerede meget med egne oplevelser, har jeg valgt et uddrag af casen som citat.
Citater fra bogen:
“Hun var allerede i en meget ung alder super velformuleret og indsigtsfuld og oplyste omgivelserne store som små, når de var unøjagtige eller to fejl inden for emner, som hun havde ekstra meget indsigt i. Desuden ville hun helst være den styrende i legerelationer og stillede meget store krav til både sig selv og andre børn. Hun fik tidligt at vide, at hun skulle lære at (kursiv) styre sit behov for at bestemme; tale pænere; og ikke at irettesætte andre, selv om de tog fejl. (kursiv slut). Dertil fik hun at vide, at alle altså havde noget at bidrage med, og hun skulle passe på sit sprog, temperament, utålmodighed samt intensive følelsesudtryk, sin dybe forståelse af ting og sit behov for at ytre ret og uret.
“Hun blev med andre ord, både irettesat for sin måde at være på, sin tænkemåde, sin udtryksmåde, sin forståelse af verden og tilgang til selvsamme. Hun blev oplært i at tænke i stedet for at tale og begrænse sin spontanitet og virkelyst. Hun blev irettesat og bedt om at træne og lære, at hun blev nødt til at tænke på de andres følelser og behov før sine egne, og efterhånden stoppede hun med at stille spørgsmålstegn ved det som de voksne havde påført hende af selvbillede og instrumentel læring. Hun tilpassede sig og integrerede med tiden omverdenens kritik, holdning og misforstået spejling, men prisen for dette var at det blev på bekostning af hende selv.” (s. 67-68)