Forfattere:
Branca Lie
Dansk Psykologisk Forlag
2017
ISBN-13: 978-87-7158-540-7
Hvor / hvordan får jeg fat på bogen?
Bogen kan købes både som fysisk bog og e-bog på forlagets hjemmeside:
Højt begavede børn i børnehavelalderen
Eller lånes på biblioteket:
https://bibliotek.dk/linkme.php?rec.id=870970-basis%3A53017290
Emner:
Anmeldelse:
Højt begavede børn i børnehavealderen af Branca Lie er oprindeligt udgivet på norsk, og i 2017 oversat til dansk og udgivet herhjemme.
Som titlen antyder er bogens fokus de yngre børn med særlige forudsætninger – såvel deres kendetegn som behov.
Bogen er meget fagligt funderet. Som Dr. Branca Lie selv skriver i bogens forord, mangler der forskningsbaseret viden om denne gruppe børn, og hendes bog rammer ned i dette behov. Den er således ikke rettet mod hverken forældre eller pædagoger, men nok mere relevant for dem, som har ledelsesansvar, og har brug for forskningsbaserede begrundelser for, hvorfor og hvordan man bør tage hensyn til de unge børn med særlige forudsætninger.
Endvidere vil psykologer og psykiatere kunne have gavn af bogens faglige vinkel.
Branca Lie er oprindeligt fra Østeuropa, og hun refererer derfor til forskere indenfor ”gifted children”, vi normalt ikke hører om i Skandinavien. Dette er på en måde forfriskende, men er måske også en anden kulturel tilgang til det at være begavet, som hermed bliver givet videre.
Noget som jeg til gengæld syntes ubetinget godt om er hendes gennemgang af det at have en ”sensorisk integrationsforstyrrelse”. Bogen rummer en god forklaring på, hvad sensorisk integration er, og hvilke udfordringer de små kan have, når sensorisk integration og høj begavelse skal gå hånd i hånd.
Samlet set er bogen et frisk pust, fordi den bibringer noget nyt til området. Den kan med fordel læses dem, som allerede ved noget om børn med særlige forudsætninger, og som har lyst til eller brug for inspiration eller en ny vinkel.
Citat:
“Fonseca (2011) anfører, at introverte begavede børn kan have større problemer i forskellige sociale kontekster end de ekstroverte. Det skyldes, at begavede introverte børn har helt særlige behov i tilknytning til deres introversion. De kræver fred og ro omkring sig for at tænke og handle, og det er ikke altid muligt at få i en børnehave eller i skolen. Hvis de oplever støj og pres i læringsmiljøet, trække de sig tilbage og flygter ind i bøgernes verden eller isolerer sig. Det uheldige er, at både personalet i børnehaven og forældrene kan opfatte det, som om de begavede introverte børn har svage sociale færdigheder, og prøver at skaffe dem flere venner. I deres bestræbelse på at hjælpe dem med at blive mere sociale kan de komme til at presse dem og dem stressede og frustrerede, og et liv med frustration kan føre til udadreagerende adfærd hos disse børn (s. 63-64)”